6 Makanan Hilangkan Rasa Moody

by - Tuesday, January 19, 2016



Assalamualaikum dan salam sejahtera , 


Selamat tengah hari semua ^^ Bagi sesiapa yang tengah rasa moody ni , jom baca entry ringkas ni tentang makanan yang boleh korang release segala tension yang menapak dalam minda korang dan perasaan moody semua tu :)
  • Coklat hitam 

Semua orang mesti suka sangat makan coklat kan ? Tak betul ? Dulu-dulu sampai rongak kan gigi tu hehehehe tak ngaku pulak ~~ *joking* Waktu rasa macam moody ni , pastu rasa tak tentu arah pulak , try korang makan coklat . Tapi kalau time tu korang rasa bad mood dan stress gila , disarankan ambik dark chocolate / coklat hitam *sama la tu beza nya english malay ja* sebab coklat gelap ni mampu untuk kurangkan hormon stres cortisol dan lagi satu catecholamines . Coklat jugak mampu untuk jadikan kita lebih bersemangat untuk teruskan aktiviti harian .

  • Bayam
*yang hijau aje tu bayam*

Asam folik boleh kurangkan homocysteine dalam tubuh badan kita . Kandungan homocysteine yang tinggi dalam tubuh badan akan ganggu kita punya fungsi pembuluh darah dan proses bekalan nutrisi ke bahagian sistem saraf otak. Lepas tu , otak mulalah tak dapat nak beri respon perintah dengan lebih cepat , membuatkan seseorang lebih lambat nak fikir dan susah nak beri tumpuan . Kandungan asam folik yang ada dalam sayur bayam , memang diakui boleh turunkan kandungan homocysteine dalam badan manusia . 

  • Epal  

Ok , korang punya tingkah laku dah tak betul dah sebab mood yang tak stabil , so korang kena makan makanan yang ada karbohidrat , protein dan jugak lemak tapi masih dalam kategori sihat untuk tambah tenaga . Jadi , epal lah yang terbaik sebagai pilihan makanan yang korang kena ambil untuk buangkan rasa celaru keliru haru biru dalam diri tu ye . 

  • Burger ikan salmon 

Korang kena try makan ni pulak , tambah-tambah kalau time korang moody tu time tengah hari , burger ikan salmon ni sangat kaya dengan omega-3 yang boleh kurangkan korang punya stres dan gelisah .

  • Teh hijau
*nampak ja mcm ni, tapi sedap*

Korang kena minum ni tambah-tambah kalau time tu memang tengah membara betul marah , stres , sebab kandungan theanine dalam teh hijau ni dapat tenangkan fikiran . Cuba tau nanti ^^

  • Bijirin dan susu segar 

Kandungan yang terdapat dalam bijirin ni dipercayai boleh tambah pengeluaran serotonin , dan hormon yang boleh jadikan korang punya perasaan jadi lebih tenang , rileks dan bahagia gitu >.< So jangan ingat orang makan bijirin ni sesuai untuk breakfast aje ye .


P/S : Harap korang boleh buangkan moody tu ye dengan makan , tapi jangan sampai mok mok pulak XD


You May Also Like

5 PEOPLE WITH HIGH ORDER THINKING SKILL

  1. kadang kadang tak buat apa pun rasa stress gila aishh kunyah kitkat je

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah skrg ni tak buat apa pun tapi stress still datang ==' dtg sbb suruh kita buat bnda berfaedah la kot ? kau mkn kitkat ? bak sikit isma

      Delete
  2. coklat dan burger tu best :3

    ReplyDelete
  3. Biasa kalau bad mood atau stress saya makan coklat..tapi kalau terlampau stress plak saya nangis je..huaaaa..

    http://qiyasaad.blogspot.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. coklat is the best ^^ tu la kadang2 stress sgt smpai nangis , makan pun dah tak lalu

      Delete

What's your idea ? Share with me ;) But no harsh words please .